27 marca 2024
Osoba poszkodowana w wyniku kolizji drogowej ma prawo do otrzymania odszkodowania za poniesione straty m.in. przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody. Udział w zdarzeniu drogowym jest nieprzyjemnym i bardzo stresującym wydarzeniem, sam proces ustalenia odpowiedzialności za szkodę, a w konsekwencji wypłaty odszkodowania nie należy do prostych.
Odmowa wypłaty odszkodowania jest częstą praktyką stosowaną przez ubezpieczycieli, która wynika głównie z niedopełnienia niezbędnych formalności przez poszkodowanego.
Dlaczego ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania? Jakie kroki należy podjąć po otrzymaniu negatywnej decyzji ubezpieczyciela oraz kiedy najczęściej dochodzi do odmowy?
W tym artykule postaramy się znaleźć odpowiedź na te pytania.
Dlaczego ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania — główne powody
1. Niewystarczająca dokumentacja.
Towarzystwa ubezpieczeniowe wymagają szeregu dokumentów wskazujących sprawcę kolizji, okoliczności zdarzenia (notatka policyjna lub oświadczenie sprawcy kolizji), potwierdzających poniesione przez poszkodowanego straty (faktury, kalkulacje naprawy). Braki w wyżej wymienionej dokumentacji mogą wydłużyć i utrudnić proces rozpatrywania roszczenia.
2. Niezgodność z warunkami umowy.
Zawierając z ubezpieczycielem umowę dobrowolnego ubezpieczenia autocasco, należy zwrócić uwagę na zawarty w niej zakres ochrony, wyłączenia, sumę ubezpieczenia, amortyzację, rodzaj części, jakie mogą być użyte do naprawy w przypadku gdy dojdzie do kolizji. Ważne jest dokładne zapoznanie z polisą oraz jej integralną częścią, jaką stanowią ogólne warunki ubezpieczenia.
3. Wątpliwości co do okoliczności zdarzenia.
Potencjalny sprawca kolizji określony przez policję na miejscu zdarzenia odmawia przyjęcia mandatu karnego, a tym samym nie przyznaje się do spowodowania szkody. Sprawa trafia do sądu, którego zadaniem jest ustalenie sprawcy oraz okoliczności zdarzenia, a to z kolei przekłada się na wstrzymanie przyjęcia odpowiedzialności przez zakład ubezpieczeń do momentu zakończenia postępowania.
4. Zaniedbania ze strony klienta.
W przypadku szkód zgłoszonych z polisy AC przyczyną odmowy wypłaty odszkodowania często jest zaniedbanie ze strony poszkodowanego m.in. nieopłacenie w terminie składki ubezpieczenia, umyślne spowodowanie szkody lub zatajenie istotnych informacji dotyczących powstania szkody, nieprzestrzeganie przepisów prawa drogowego czy jazda pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
Kroki, które należy podjąć przy odmowie wypłaty odszkodowania
1. Upewnij się, że posiadasz wszystkie wymagane dokumenty.
2. Skontaktuj się z ubezpieczycielem w celu otrzymania decyzji.
3. Jeśli uważasz, że decyzja jest niesłuszna – złóż odwołanie.
4. Skorzystaj z pomocy profesjonalnego radcy prawnego, a w ostateczności z usług Rzecznika Ubezpieczonych lub w określonych przypadkach zgłoś sprawę do Komisji Nadzoru Finansowego.
Przypominamy, że w CNP pomagamy autoryzowanym stacjom obsługi w ustaleniu odpowiedzialności ubezpieczycieli zaniżających kwoty odszkodowania, maksymalizując i egzekwując należności od zakładów ubezpieczeń polubownie bądź na drodze sądowej.
Najczęstsze powody odmowy wypłaty odszkodowania
1. Brak pełnej dokumentacji szkodowej.
2. Zaniedbanie poszkodowanego w płatności składek.
3. Szkoda nie mieści się w ramach zawartego ubezpieczenia.
4. Nie został ustalony sprawca kolizji.
Jak otrzymać pełne odszkodowanie z pomocą CNP?
Jeśli ubezpieczyciel celowo zaniża kwotę lub całkowicie odmawia wypłaty odszkodowania dla Twojego warsztatu, skorzystaj z pomocy doświadczonej kadry CNP, która w pięciu prostych krokach pomoże Ci wyegzekwować pełne odszkodowanie polubownie lub w sądzie.
Zapraszamy do kontaktu i współpracy!